BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

bala tentera miszzy

Wednesday, October 21, 2009

s.a.j.a

Menurut Imam al-Ghazali, banyak sebab mendorong seseorang itu suka mengumpat. Antaranya :

* Menghilangkan kemarahan. Apabila seseorang itu marah terhadap seseorang maka disebut kejahatan dan kelemahan orang itu. Mengumpat lebih teruk lagi jika dicampur dengan hasad dan dengki.

* Menjaga hati kawan yang mengumpat. Ketika seseorang kawan marah dan mengumpat orang lain, orang mendengar itu turut serta menambah cerita yang ia tahu mengenai kejahatan dan kelemahan orang yang diumpat semata-mata untuk menjaga hati kawannya.

* Berasa terhina. Apabila seseorang membuat kenyataan umum, ia rasakan bahawa kata-kata itu ditujukan kepadanya dan ia berasa terhina. Tanpa berfikir panjang, lalu diumpat orang itu.

* Melepaskan diri. Apabila berlaku sesuatu kepincangan dalam masyarakat, lantas dia mengumpat dan menyalahkan orang lain untuk melepaskan diri daripada bertanggungjawab terhadap kemungkaran itu.

* Menunjukkan kebaikan diri sendiri. Seseorang yang ingin membuktikan kebaikannya dia memuji diri sendiri dan membandingkan dengan orang lain. Dalam hal ini ia menyebut mengenai kelemahan dan keburukan orang lain.

* Dengki. Apabila orang lain mendapat nikmat dan rahmat Allah, dia berasa dengki lalu menceritakan kelemahan dan kekurangan orang lain. Kadangkala ia mendakwa, dialah yang lebih berhak mendapat anugerah itu.

* Tujuan bergurau. Bagi membolehkan senda gurau dan lawak jenakanya diberi perhatian oleh orang ramai, ia mengumpat orang lain agar ditertawakan oleh pendengar.

* Menghina orang. Cara yang paling mudah untuk menjatuhkan dan memalukan orang lain ialah dengan menceritakan keaibannya.

paste from muslimdiary..

p/s anda tergolong dlm kumpulan yg mn?? i toksah cerita..

2 comments:

Lara said...

bolelah ganti mana ustazah pasni eyna. heheh

eyna said...

hakz.. klu aku jd ustazah ingat nak ceramah ko dulu...