BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

bala tentera miszzy

Sunday, April 26, 2009

20090426 - part 1

mengenali masakan bugis


Buras ialah sejenis makanan tradisional suku Bugis berupa nasi kukus bersantan yang dibungkus dengan daun pisang. Setahu aku, buras juga dikenali sebagai burasak… tapi burasak bukanlah tumbuk (this is another traditional Bugis food too).


buras kuah..

Barongko adalah makanan penutup khas daerah Bugis-Makassar yang dibuat dari buah Pisang Kepok matang yang dikukus dengan daun pisang. Dahulu pada masa pemerintahan kerajaan di Sulawesi Selatan, Barongko merupakan makanan penutup yang mewah, dan hanya disajikan untuk Raja-raja, dan disajikan pada acara2 tertentu, seperti acara perkawinan, ulang tahun, dan lain.

barongko

selalunya....buras dan tumbuk akan dimakan bersama dgn lauk "ayam likku".....Likku dlm melayu dia lengkuas...so lebih kurang rendang ayam masak lengkuas....

nasu likku

ini pulak sayur bening..


sayur bening

kenapa sanggar ni dipanggil "sanggar perpek"....sbb pisang ni akan dipukul supaya jadi nipis mcm ni....pukul dlm bhs Bugis adalah "perpek"...... - aku pun baru taw


sanggar perpek


banana ball @ ?



bubur pisang

Bahan utama barobbo terdiri dari beras, sayur, bawang merah, bawang putih, dan garam. Barobbo juga dikenal sebagai bubur manado.


barobbo

0 comments: